Atsakingas verslas
Atsakingas verslas
Atsakingai kuriamas verslas atsižvelgia į visuomenės poreikius daugiau, nei tai numato įstatymai, savanoriškai prisideda prie valstybės gerovės kūrimo ir skatina socialinę įtrauktį darbovietėje. Toks verslas yra svarbus valstybės vystymuisi, nes rūpinasi darbuotojų galimybėmis ir gerove, siekia skaidrumo ir tvarumo bei stiprina piliečių bendradarbiavimą.
Atsakingo verslo kelias
Atsakingas verslas stengiasi užtikrinti ilgalaikę visuomenės gerovę. Nors siekia pelno, tvarumu pasižymintis verslas tai daro laikydamasis darnaus vystymosi principų: socialinės atsakomybės, aplinkos apsaugos, verslo ekonominio augimo ir šių principų pusiausvyros.
Įmonė negali tapti visapusiškai atsakinga per vieną dieną – tam reikia laiko ir ryžto. Verslo atsakomybės kūrimas vyksta etapais, kuriuos įmonės laipsniškai turi pereiti.
Bazinis etapas, kai įmonė vykdo veiklą, moka mokesčius, laikosi įstatymų ir veikia sąžiningai bei skaidriai.
Organizacinis etapas, kai įmonė pradeda atsižvelgti į savo veiklos kuriamas neigiamas pasekmes ir siekia jas pašalinti ar sumažinti.
Visuomeninis etapas, kai įmonė imasi spręsti visuomenės problemas, nesusijusias su įmonės veikla.
Verslas laikomas atsakingu tuomet, kai jis pereina nuo bazinio lygmens, orientuoto į pelną ir išgyvenimą, prie organizacinio lygmens, kuriame prioritetas teikiamas socialinei, aplinkosauginei ir ekonominei atsakomybei. Atsakingas verslas pasiekia visuomeninį lygmenį, kai įmonė pradeda orientuotis į gerovės iniciatyvų skatinimą.
Socialiai atsakingas verslas
Atsakingas verslas užtikrina apsaugą nuo fizinio ir psichologinio smurto darbo vietoje, suteikia lygias galimybes, saviraiškos laisvę ir skatina bendruomeniškumą. Toks verslas, turėdamas galimybes, siekia integruoti žmones su specialiaisiais poreikiais, negalia į darbo rinką. Šios priemonės ne tik didina darbo efektyvumą, bet ir užtikrina, kad visi darbo rinkos dalyviai jaustųsi visaverčiais bendruomenės nariais. Taip pat socialiai atsakingam verslui svarbu bendradarbiauti su vietos bendruomenėmis. Verslas gali paveikti įvairių bendruomenių gyvenimą, todėl yra svarbu, kad vystydamasis jis atsižvelgtų į žmonių interesus, siektų dialogo ir eitų į kompromisus. Taip išvengiama visuomenės grupių susipriešinimo, užmezgami pasitikėjimu grįsti santykiai ir stiprinamas piliečių dalyvavimas visuomenės gyvenime.
Aplinkai draugiškas verslas
Aplinką tausojantis verslas vengia naudoti kenksmingas medžiagas gamyboje ir teikdamas paslaugas. Toks verslas siekia sumažinti iškastinio kuro naudojimą, bendradarbiauja su partneriais, kurie taip pat atsižvelgia į aplinkos gerovę. Svarbu, kad verslas rūpintųsi aplinka, nes taip išvengiama daugėjančių visuomenės sveikatos problemų, intensyvios klimato kaitos ir taupomi gamtiniai ištekliai.
Skaidrus verslas
Skaidrus verslas veikia sąžiningai ir atvirai – praktikuoja atvirą dalijimąsi informacija ir laikosi deklaruojamų vertybių. Skaidrus verslas padeda augti valstybės ekonomikai, mažina korupcijos lygį ir skatina visuomenės pasitikėjimą verslo bendrovėmis.
Verslo organizuojamos pilietinės iniciatyvos
Dalis verslo organizacijų savo išteklius ir ilgalaikę praktiką verslo srityje pritaiko visuomenės vystymui ir bendruomeniškumo skatinimui. Verslas, remdamas pilietinėmis iniciatyvomis arba pats jas organizuodamas, tiesiogiai įsitraukia į pilietinės visuomenės puoselėjimą ir taip skatina jos gerovę.
Štai keletas reikšmingą naudą teikiančių verslo pilietinių iniciatyvų:
· „Baltoji banga“ – iniciatyva, kuri siekia ugdyti visuomenės supratimą apie skaidraus verslo naudą.
· „41 proc. mažiau naftos“ – inciatyva, kuri skatina mažinti naftos vartojimą verslo srityje.
· „Verslo frontas“ – iniciatyva, kuri finansiškai remia Ukrainą karo metu.
· „4 procentai“ – inciatyva, kuri skatina, kad gynybos biudžetas didėtų iki 4 proc. bendrojo vidaus produkto.