Prezidentas ir teisės sritis
Prezidentas ir teisės sritis
Siekdamas užtikrinti teisės viršenybės principo taikymą, Prezidentas gali vetuoti Seimo priimtus įstatymus, kreiptis į Konstitucinį teismą dėl Vyriausybės aktų sutikimo su Konstitucija.
Prezidentas dalyvauja formuojant ir trečiąją – teisminę valdžią Lietuvoje, teikdamas Seimui Aukščiausiojo Teismo teisėjų kandidatūras, o, paskyrus visus Aukščiausiojo Teismo teisėjus, iš jų teikdamas Seimui skirti Aukščiausiojo Teismo pirmininką; Seimo pritarimu skirdamas Apeliacinio teismo teisėjus, o iš jų – Apeliacinio teismo pirmininką; skirdamas apygardų ir apylinkių teismų teisėjus ir pirmininkus, keisdamas jų darbo vietas; įstatymo numatytais atvejais teikdamas Seimui atleisti teisėjus.
Teisingumą Lietuvoje vykdo tik teismai, teisėjas yra nepriklausomas ir klauso tik įstatymo, todėl labai svarbu, kad teisėjo darbui būtų atrenkami ir teisėjais paskiriami tik aukštos teisinės kvalifikacijos, reikiamą gyvenimišką patirtį turintys, nepriekaištingos reputacijos asmenys. Nuo to priklauso teismų darbas, kartu ir visuomenės pasitikėjimas teismais.
Be to, Prezidentas teikia Seimui Lietuvos Respublikos Konstitucinio teismo, kuris užtikrina šalies Konstitucijos viršenybę teisės sistemoje, pirmininko ir trečdalio Konstitucinio teismo teisėjų kandidatūras.
Prezidentas Seimo pritarimu skiria ir atleidžia generalinį prokurorą, kuris turi užtikrinti ikiteisminį tyrimą organizuojančių ir valstybinį kaltinimą baudžiamosiose bylose palaikančių institucijų – prokuratūrų veiklą.
Prezidentas skiria ir daugelį kitų kontroliuojančių, teisės viršenybę konkurencijos, viešųjų pirkimų ir kitose srityse užtikrinančių institucijų vadovus.